lördag, januari 06, 2007

Fiesta reyes magos

Fiesta de los reyes magos, eller de tre magiska kungarnas (de tre vise männens) högtid, är den stora julfesthelgen i katolska länder. Det är då barnen får sina presenter och de stora middagarna dukas upp. Sedan vi fått höra talas om traditionen via vänner i Spanien så har vi firat högtiden med att ordna tapasfest där vi lagar mat tillsammans med vänner, dricker sangria och lyssnar på spansk musik. Olé!

I Spanien klär tre män ut sig till de tre vise männen och åker i procession genom städerna och
byarna medan de delar ut godsaker till barnen. Det var under trettonhelgen som de tre vise männen kom fram till Betlehem och besökte Jesusbarnet och kom med guld rökelse och myrra. Det är därför barnen får sina presenter under den här helgen. Det känns lite mer genomtänkt på nåt sätt att göra så, jämfört med att vi ger varandra presenter på Jesus födelsedag.
Ja ja. I alla fall. I Spanien är det vääärsta kommersen veckan innan reyes magos. Städerna är pyntade och i köpcentren sitter de tre vise männen på stora tronar och lyssnar på vad barnen vill ha i present. Man bakar kakor och smyckar de stora ekipagen som ska åka i festivaltåget. Dom stora butikskedjorna har reyes magos specialerbjudanden och i mataffärerna bullas det upp inför helgen.
Förra året var jag och Uffe i Alicante och tittade på paraden och upplevde högtiden på plats. Det var helt sjukt kul. Men i år var vi hemma och firade med våra fina vänner.

Vi – jag, Uffe, Jenny, Jonas, Lisa, Niklas, Martin, Josefin, Jocke, Stefan och Chricke – lagade mat, drack cava och myste framför brasan. Det var så idylliskt att jag både fick gåshud och en tår i ögat.
Sen drack vi tequila … hehe … och sjöng allsång till Pet Shop Boys Elviscover ”You were always on my mind”. Jättehögt sjöng vi. Det var fint. Det kändes som att vi delade på något stort. Å jag tänkte mycket på Leijonborg. Han skulle ha trivts här … Jag undrar om Leijonkungen firar de tre kungarnas högtid? Han borde ju göra det. LeijonKUNGEN liksom. Han är säkert kung Melker – det är han med vitt skägg. Han är barnens favorit i Spanien. För han är snällast. Det är logiskt på nåt sätt att Leijonis skulle vara Melchor – han är den som jobbar mest med ungas frågor i Regeringen. Jag ska fan bjuda honom nästa år.











2 kommentarer:

Anonym sa...

Så ledsamt att jag missade allt. Ni verkar ha haft göraskoj! jag får sjunga "always in my mind" för mig själv framför datorn.

Anonym sa...

Hej Erika

Jag har skrivit en bok om Sankt Nikolaus/Santa Claus/Jultomten.

Den ska publiceras i höst på förlaget Arx.

På slutet kommer det en kort utblick över världen, inklusive Reyes Magos i Spanien.

Jag såg att du hade några bra bilder på hemsidan, till exempel den med kungarna och barnen.

Kan vi låna den till boken?

Tyvärr har vi inte råd att betala något, upplagan är bara 2 000 ex, men jag skickar dig gärna en bok.

Kan du till och med e-posta en högupplöst bild?

Vänliga hälsningar

Arne Norlin