torsdag, oktober 12, 2006

Fönsterspeglar och fukt

I förrgår hade vi Big Time DRAMA på Toris. Hantisarna från alla de tre olika lägenheterna som renoveras på 49:an – på en sammanlagd summa av nio – stod i lägenheten och kom med mer eller mindre kvalificerade gissningar om varifrån FUKTEN i badrummet kom ifrån. Fuktspärren hade släppt och gipset bakom var helt genom-moist. Mysko. Men det var ju dags för att ta aktion och ringa in alla möjliga berörda. Grannar fick komma in från viktiga jobbmöten för att försäkra sig om att det inte var från deras lägenheter som vattnet kom. Fuktmätare kördes in från söder för att hitta felet. I tumultet kom jag och en av hantisarna – Tobbe heter han och är för övrigt den som tätat våra kakelugnar – fram till den bästa teorin. Fukt-situationen i badrummet, beror förmodligen på att våra hantisar varit lite ivriga med att sätta upp gipsskivor på en vägg som troligtvis inte torkat klart (den var spacklad/cement-spacklad) Så just nu håller Andrei och co på och torkar ur badrummet. Och idag får vi veta när väggen är tillräckligt torr för att kakla.

Annars går arbetet framåt. Kakelugnarna är klara. Köket är klart så gott som, och våra fina vitvaror har kommit ... å golvisarna – som ska slipa våra vackra trägolv – ska vi boka idag. I helgen var jag och Uffe och Annika och Åsa G i lägenheten för att slipa tapetlister och förbereda för målning. Det verkar inte bli riktigt lika lätt och enkelt som jag hade hoppats på. Väggarna är ju från i början av seklet och det märks på det sättet att på vissa ställen lossnade hela tapetvåder. Så vi får helt enkelt försöka ta bort ALL tapet och sätta på såndär Microlit-duk som håller puts och väggar på plats. Och som en bonus upptäckte vi att vi har vackra speglar runt alla fönster, men som just nu mest består av bitvis flagnad färg. Och självklart sitter viss färg som sten. Så nu vet vi ju vad vi har att göra i helgen.

På jobbet är det bra. Det känns så naturligt att vara här. Jag njuter av att ha så fina och roliga kollegor. Dom är så bra – alla är helt engagerade i min renovering så jag kan frossa i det även fast jag är här. Luvely.

Å en annan sjukt rolig grej som hänt är att jag ska få träffa en av mina största idoler för en intervju! Jag ska möta Richard Dyer i nästa vecka på Torget för att snacka gaykultur och fag hags. Nu börjar jag verkligen närma mig sanningens bleka timme. Det är dags att posta iväg min synopsis för att göra drömmen verklig. Jag håller alla tummar och ber en bön för att det här ska gå vägen.

Ett litet boktips vill jag också dela med mig av: "Tur eller otur" av Richard Wiseman. Den är helt fantastiskt underhållande och rolig, och full av övningar och uppgifter för att öka turen i människornas liv. Det är en faktabok, som har övertygat mig om att jag är en kvinna som lever ett mycket tursamt liv. Det kanske låter lite flummigt men vafan. Den är grym. Den säger ju att jag har tur!
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9146204806

Inga kommentarer: