torsdag, november 09, 2006

Kaos, huvudvärk och målarfärg

Det är lite kaotiskt nu. Vi flyttar ju på lördag. Och man kan väl säga att det inte är riktigt klart för flytt för familjen Strand-Berglund: Knappt en flyttlåda är packad. Golven är inte målade på Toris. Vi har inga hyllplan till våra köksskåp eller arbetsrumsskåp. Vi har ingen duschslang. Det ligger ett fint fint byggdamm över hela lägenheten. Och det värsta problemet är att hela vår nya lägenhet luktar träslöjdssal. När jag kommer dit får jag ångestrysningar och tänker på Kurt-Ivan och Ove på Hörnefors Centralskola. Dom luktade alltid lite konstigt och hade trädamm i håret och färg på fingrarna. Och såna är jag och Uffe nu. Vi luktar konstigt och har damm i håret och färg överallt. Igår hittade jag konstiga fläckar på knäna. Det var färg.

Jag är så förbannat jäkla trött på spackel, latex och lackfärg. Jag är så jäkla trött på att ha tappat luktsinnet efter att ha målat med oljebaserad lackfärg. Jag är så trött på att ha lite smygont i huvudet och ryggen efter att ha stått i konstiga ställningar och slipat och målat. Jag är trött.

Idag ska vi till Mio-möbler och kolla på bord och badrumsskåp. Det kan ju vara bra att ha. Å så ska vi till IKEA och köpa hyllplan till skåpen i arbetsrummet. Det kan ju också vara bra att ha. Ångesten ligger just nu fokuserad på att hyllplanen till våra köksskåp är slut på IKEA. Det kan ju bli lite konstigt att ställa in saker i skåpet utan att ha några hyllor. Tänker man på det lite mer så går det ju faktiskt inte.

När jag skulle kolla på IKEA:s hemsida om hyllplanen fanns så hade jag glömt bort hur stora dom var och vad dom heter. Så jag fick ringa till Uffe och fråga. Jag tror att jag har fått milda hjärnskador av all målning. Det är helt varmt i min näsa och det känns som att alla flimmerhåren har frätts bort. Allt luktar lite Vicks – som halstabletten alltså.

Men Toris blir fin. Särskilt nu när vi fått rätt golvfärg. Den vi fick först var fel och inte så snygg. Vi har målat vårt sovrum tre gånger med den färgen som är fel. Vi kommer aldrig kunna få bort den färgen sa hon på färgaffären. Jaha. Men det gör inget har vi sagt till varandra jag och Uffe. Vår säng kommer ju ändå att täcka det mesta av golvet – som inte är jätte JÄTTE fult bara inte så som vi ville ha det – och så kommer vi ju bara ha mysbelysning och brasan tänd i det rummet så vad spelar väl golvfärgen för roll. Det är lite bittert bara. Vi som kämpat så hårt.

Igår kom Sverker, Victor och Maja förbi och hjälpte oss att måla och montera. Utan dom vet jag inte vad jag hade gjort. Det är för mycket att göra bara för två personer bara. Så deras hjälp var och är ovärderlig. Sverker kommer idag också. Och Jenny har sagt att hon kan komma efter jobbet och hjälpa oss att packa flyttlådor. Det känns fint.

Jaa. Stress. Kaos. Men kul, lite kul i alla fall - så ser livet ut för Erikafiore just nu.

Inga kommentarer: